بلاگ, سلامت

بررسی تخصصی خواص دارویی برگ گیاه جینسنگ

برگ گیاه جینسنگ

مقاله علمی بررسی تخصصی خواص شگفت انگیز برگ گیاه جینسنگ

(گردآوری شده توسط تیم تحقیقاتی پنج نوش)

ریشه جینسنگ بیشتر از سایر قسمتها مانند ساقه برگ مورد استفاده قرار می گیرد ، اگرچه عصاره برگ ساقه جینسنگ نیز حاوی مواد فعال مشابه با عملکردهای دارویی است . ساقه های برگ جینسنگ با هزینه کمتری نسبت به ریشه آن آماده تر است . در این مقاله به بررسی اثرات دارویی گیاه جین سنگ بر برخی بیماری ها و عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد می پردازیم . عصاره برگ درخت جینسنگ حاوی مواد فعال زیادی مانند جینسنوزیدها ، پلی ساکاریدها ، تری پپنوئیدها ، فلاونوئیدها ، روغنهای فرار ، الکلهای پلی استیلنیک ، پپتیدها ، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب است . عصاره حاوی مقادیر بیشتری از همان مواد فعال نسبت به ریشه است . این ترکیبات فعال اثرات دارویی چند وجهی بر روی سیستم عصبی مرکزی و همچنین بر روی سیستمهای قلبی عروقی ، تولید مثل و متابولیک می گذارند .

عصاره برگ جینسنگ همچنین دارای خواص ضد خستگی ، ضد فشار خون ، ضد چاقی ، ضد سرطان ، آنتی اکسیدان و ضد پیری است . در استفاده طبیعی ، عصاره برگ جینسنگ کاملاً بی خطر است . عوارض جانبی فقط در صورت مصرف بیش از حد و یا کیفیت پایین رخ می دهد . عصاره های ریشه جینسنگ و برگ ساقه فعالیت های دارویی چند جانبه مشابه دارند )به عنوان مثال سیستم های عصبی و قلبی عروقی مرکزی( . از نظر هزینه و در دسترس بودن منبع ، برگ درخت جینسنگ نسبت به ریشه آن مزایایی دارد . تحقیقات بیشتر استفاده گسترده تر از برگ جینسنگ را تسهیل می کند


آشنایی با گیاه فوق العاده جینسینگ

جینسنگ در چین ، کره ، ژاپن و روسیه و همچنین در ایالات متحده و کانادا و برای اولین بار در ایران توسط پژوهشکده اریا نهال رفسنجان در استان کرمان شهرستان رفسنجان کشت می شود .  یکی از شناخته شده ترین داروهای گیاهی است که به طور گسترده در آسیای شرقی به عنوان یک داروی مقوی ، ترمیم کننده و ضد پیری در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد .  گیاهی با رشد آهسته ، برگریز ، چند ساله از خانواده Araliaceae است که شامل جینسنگ Panax ( جینسنگ چینی یا کره ای ) ، (Panax japonicus) جینسنگ ژاپنی ( Panax quinquefolius) ( Xiyangshen) ، جینسنگ آمریکایی( است . جینسنگ به عنوان مکمل رژیم غذایی در ایالات متحده استفاده می شود.
در عمل طب چینی ، ریشه جینسنگ رایج ترین قسمت گیاه است . این ماده حاوی جینسینوزیدها بهعنوان اصلی ترین مؤلفه های فعال زیستی شناخته شده دارای اثرات دارویی پیچیده و متعدد استدر حالی که برگ درخت جینسنگ کمتر مورد مطالعه قرار گرفت ، یک گزارش اخیر حاکی از آن است که برگ جینسنگ آمریکایی حاوی مواد مشابه دارویی مشابه به وفور بیشتری نسبت به ریشه جینسنگ است برگ ساقه جینسنگ پاناکس حاوی چندین جینسینوزید است . بنابراین ، این مقاله به بررسی ترکیبات و مشخصات دارویی برگ جینسنگ ، از جمله اجزای شیمیایی ، فعالیتهای بیولوژیکی ، خواص دارویی و اثرات جانبی آن می پردازد .
ترکیبات زیست فعال عصاره برگ درخت جینسنگ حاوی تعدادی از ترکیبات مهم فعال زیستی، یعنی جینسنوزیدها ، پلی ساکاریدها ، تری پپنوئیدها و فلاونوئیدها است . در میان سایر ترکیبات ، جینسنوزیدها اقدامات اصلی دارویی ریشه جینسنگ ، برگ ساقه و توت را انجام می دهند . بیش از 30 جنسوزید در Panax quinquefolius ، Panax ginseng و Panax japonicus جدا شده و شناسایی شده اند ، مقدار جنسنسید در برگ Panax quinquefolius از ریشه بیشتر است . با این حال ، تفاوت های قابل توجهی در محتوای بین جینسنوزیدهای اصلی برگ وجود دارد ، . Re و Rd عمده جینسنوزیدهای موجود در برگ جینسنگ هستند . برگ درخت جینسنگ ممکن است منبع ارزشمندی برای Re ، Rd و Rb2 باشد.
نوسانات فصلی ، تفاوت های جغرافیایی و تغییرات سنی ممکن است میزان جینسنوزید موجود در برگ جینسنگ را تحت تأثیر قرار دهد . براساس یک مطالعه با استفاده از استخراج فاز جامد و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) بر روی برگ جینسنگ آمریکایی و ، Rh1 ، Rg2 ، 20 (R) -Rg2 و Rg3 4.71 درصد در برگ و 35 / 5 درصد در توت آمریکایی به دست آمده است. مطالعه RP-HPLC ( کروماتوگرافی مایع با کارایی معکوس-فاز معکوس( بر روی ساپونین Rh2 برگ جینسنگ آمریکایی ، نسبت تغییر شکل 20 (S) -ginsenoside Rh2 را مورد مطالعه قرار داد. با استفاده از HPLC با تشخیص UV در 203 نانومتر ، شی و همکاران . دریافت که هفت جینسینوزید اصلی (Rg1 ، Re ، Rb1 ، Rc ، Rb2 ، Rb3 و Rd) در بخش
های مختلف جینسنگ چینی در سنین مختلف وجود داشته است . این نتایج همچنین نشان می دهد که محتوای جینسنوزید در موهای برگ و ریشه بیشتر است اما در ساقه کمتر از سایر قسمتهای گیاه است و محتوای کل جنسوزیدها در برگ با افزایش سن کاهش می یابد. یان و همکاران یک روش کروماتوگرافی مایع ساده و قابل اعتماد / اسپکترون سنجی جرمی یونیزاسیون اسپری اسپری (LC-ESI / MS) با استفاده از این روش ، برای شناسایی ساپونین برگ ساقه جینسنگ چینی (GLSS) در پلاسما متانول و موش و ساخت اثر انگشت از مواد مرجع GLSS و نمونه های پلاسما . سی و یک ترکیب در GLSS ، ده مورد از آنها در اثر انگشت مواد مرجع و نمونه پلاسما سنبله شناسایی شد . دوازده ترکیب در GLSS شامل C7 ، C8 ، C14 ، C15 ، C18 ، Re ، C24 ، Rb (1) ، Rc ، Rb (2) ، Rb (3) و Rd به راحتی جذب شدند و ممکن است متابولیت های GLSS باشند. علاوه بر این ، دو ترکیب جدید از برگ جینسنگ Panax جدا شدند.


عملکردهای دارویی گیاه جاوا جینسنگ

عصاره های برگ درخت جینسنگ اقدامات دارویی چند وجهی را در سیستم عصبی مرکزی (CNS) ، سیستم قلبی عروقی ، سیستم رشد متابولیسم و سیستم ایمنی بدن نشان می دهند. عصاره برگهای جینسنگ همچنین دارای فعالیت های ضد خستگی ، ضد فشار خون ، ضد چاقی ، ضد سرطانی ، آنتی اکسیدان و ضد پیری است که در زیر شرح داده شده است .

اثرات جیسینگ بر روی CNS

یک مطالعه اولیه نشان داد که عصاره برگ جینسنگ باعث افسردگی CNS و اثرات عصبی در موشها می شود . افسردگی CNS ناشی از عصاره همراه با کاهش حرکات خود به خودی و اکتشافی و تقویت اقدامات هیپنوتیزم Hexobarbital مشاهده شد . فعالیت ضد درد و ضد تشنج نیز در این مطالعه تأیید شد . علاوه بر این ، عصاره برگ جینسنگ پاسخ اجتناب مشروط را در آزمون قطب نوردی مهار می کند .

تأثیر ساپونین ها از برگ ساقه جینسنگ چینی بر حافظه ، یادگیری و مونوآمین های بیوژنیک مغز نیز در موش ها بررسی شد . نتایج نشان داد که ساپونینهای ریشه جینسنگ یادگیری و حافظه را در موشهای صحرایی نر بهبود می بخشند ، در حالی که اثرات ساپونین های برگ ساقه جینسنگ بر اختلال ناشی از شوک ضد التهابی در ادغام حافظه شدیدتر بود . هر دو ساپونین های برگ ساقه و ریشه سطح مونوآمین های بیوژنیک را به طور قابل توجهی در مغز موش های سالم افزایش دادند . در یک مطالعه دیگر ، اثرات ساپونین های برگ ساقه جینسنگ بر یادگیری و حافظه اجتناب یک طرفه در موش صحرایی با شاتل مورد بررسی قرار گرفت . داده ها حاکی از آن است که ساپونین های برگ ساقه جینسنگ ، دستیابی به یادگیری و حافظه را تسهیل می کنند و اسکوپولامین و فراموشی سیکلوهگزیمید را تقویت می کنند .

اثرات عصاره برگ جینسینگ بر CNS در گونه های مختلف جینسنگ نیز مورد بررسی قرار گرفت. به عنوان مثال ، عصاره برگ جینسنگ سیبری دارای اثرات ضد خستگی ، ضد استرس و ضد افسردگی است . یک مطالعه in vivo نشان داد که یک فرمول گیاهی چینی متشکل از برگ جینسینگ ، یعنی Jiannaoning ، عملکرد حافظه را در موشهای مبتلا به ایسکمی مغزی بهبود می بخشد و اینکه Jiannaoning سطح اینترلوکین 2 ، اینترلوکین 6 و نوروپپتید Y را در مغز موش تنظیم می کند . علاوه بر این ، جینسنوزیدها از ساقه برگ جینسنگ بر میزان گیرنده گلوکوکورتیکوئید (GR) در سیتوزول مغز در موشهای دارای گرما آسیب دیده است .

فعالیت های اتصال GR در سیتوزول های مغز ، ریه و کبد و میزان بیان GR mRNA در سیتوزول های مغز و کبد در گروه های تحت درمان با جینسنوزیدها بالاتر از گروه کنترل نشده بود . جینسوزیدها فعالیت اتصال GR را در احشای بدن کاهش داده اند که ممکن است باعث بیان mRNA GR شود . با این حال ، مطالعه دیگری نشان داد که عصاره قسمت زیرین جینسنگ چینی )از جمله برگ ساقه جینسنگ( در مقایسه با ریشه جینسنگ اثر ضعیف تری دارد یا هیچ تاثیری بر رفتار حیوان ندارد .

اثرات جینسنگ بر سیستم قلبی عروقی

عصاره برگ جینسنگ اثرات نگهدارنده ای بر روی سیستم های قلبی و عروقی داشت و از بروز ایسکمی میوکارد در آزمایش های حیوانات جلوگیری می کرد . در سگهای سینه باز بیهوش شده تحت درمان با عصاره برگ جینسنگ آمریکایی ، اندازه انفارکتوس میوکارد ، فعالیت کراتین کیناز سرم (CK) ، لاکتات دهیدروژناز (LDH) ، محتوای اسیدهای چرب بدون سرم سرم (FFA) و لاکتوپراکسیداز (LPO) به طور قابل توجهی کاهش یافت. ، در حالی که فعالیت سوپراکسید دیسموتاز سرم (SOD) و گتوتاتیون پراکسیداز (GSH-Px) به طور قابل توجهی افزایش یافته است . در همان زمان ، جریان خون میوکارد افزایش یافته و مقاومت عروق کرونر کاهش یافته است .

نتایج نشان می دهد که عصاره برگ جینسنگ در مقابل ایسکمی میوکارد با اصلاح اختلال در عملکرد متابولیک FFA ، مهار پراکسیداسیون بدون واسطه اکسیژن لیپیدهای غشایی ، تقویت فعالیت آنتی اکسیداز درون زا و افزایش میزان خون میوکارد محافظت می شود . یک مطالعه دیگر تأیید کرد که عصاره برگ جینسنگ در مقابل انفارکتوس حاد میوکارد (AMI) در موش ها با ترویج رگ زایی در ناحیه نقص یا ایسکمیک میوکارد محافظت می کند . یک مطالعه قبلی نشان می دهد که عصاره های برگ جینسنگ چینی اثرات مفیدی در حفظ عملکرد عروق قلبی و عروق کرونر پس از ذخیره سازی سرد به مدت 12 ساعت در قلب های جدا شده موش دارند . عصاره باعث افزایش اتساع عروق کرونر و جریان کرونر در پاسخ به عروق وابسته به اندوتلیال (ACh) ، محافظت از اندوتلیوم عروق کرونر ، جلوگیری از اختلال عملکرد عروق کرونر ناشی از آسیب خونرسانی مجدد پس از حفظ فشار خون قلب و ضعف ضعیف شده سلولهای عضله صاف عروقی می شود .
علاوه بر این ، ساپونین های برگ ساقه جینسنگ آمریکایی گزارش شده است که اثرات نوراپی نفرین (NE) ، کلرید پتاسیم و کلرید کلسیم بر روی نوارهای جدا شده آئورت خرگوش ها را تضعیف می کند . ساپونین انقباضات وابسته به داخل سلول و خارج سلولی Ca2 ناشی از NE در نوارهای آئورت خرگوش را مهار می کند . یک مطالعه دیگر نشان داد که ساپونین های جینسنگ آمریکایی مانع انقباض عضله پاپیلری خوکچه هندی می شوند . یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی با دوبینی نشان داد که Shenshao Tongguan Pian a ، یک فرمول دارویی اختصاصی چینی حاوی عصاره برگ جینسنگ ، به طور موثر آنژین صدری در بیماری عروق کرونر قلب (CHD) با نرخهای مؤثر 94.7 ٪ و 67.0 ٪ در درمان و گروه های کنترل به ترتیب . مطالعات متعددی نشان داد که عصاره برگ جینسنگ بر بیان ژن پپتید ناتریورتیک دهلیزی (ANP) در موشهای مسن و این که عصاره برگ و ریشه جینسنگ هر دو عصاره برگ و ریشه جینسینگ باعث افزایش ANP mRNA در موشها می شوند . یک مطالعه داخل بدن در مورد عصاره برگ جینسنگ آمریکایی نشان داد که بیان فاکتور رشد اندوتلیال عروقی عروقی (VEGF) و میانگین تراکم میکرو عروق در گروه ساپونین برگ جینسینگ بالاتر از گروه مدل وسیله نقلیه بود و بیان فاکتور رشد اساسی فیبروبلاست (bFGF) در گروه ساپونین برگ جینسنگ بالاتر از گروه مدل وسیله نقلیه بود ، نشان می دهد که عصاره برگ جینسنگ ممکن است میوکارد از آسیب ایسکمیک در موش با AMI با تنظیم VEGF و bFGF در سلولهای میوکارد محافظت می کند.

آنژیوژنز تأثیر بر رشد و متابولیسم واسطه ای جینسنوزیدها از برگ درخت جینسینگ چینی به طور قابل توجهی پروتئین و RNA ماهیچه ها و کبد در موش ها را افزایش داده و جینزنوزیدها سرعت رشد خوک های جوان را تسریع کردند . پیشنهاد شد که جینسینوزیدها ممکن است تأثیر مستقیمی بر RNA و سنتز پروتئین داشته باشند.
جینسنوزیدها از ساقه برگ جینسینگ همراه با ورزش هوازی باعث کاهش لیپیدهای سرم ، تنظیم متابولیسم چربی ، تقویت آنتی اکسیدان و تقویت فعالیت ایمنی شد . تجویز خوراکی جینسنوزیدهای استخراج شده از برگ درخت جینسنگ به طور معنی داری باعث افزایش کل لیپیدها ، کلسترول و تری گلیسیرید در خرگوشها می شود . اثرات ضد قند خون یک سوم بیماران دیابتی از مکمل های غذایی یا داروهای جایگزین استفاده می کنند . مطالعات قبلی نشان می دهد که جینسنگ یک داروی جایگزین مهم برای درمان دیابت است و ریشه های جینسنگ چینی و آمریکایی هم اثر ضد قند خون دارند . عصاره توت جینسنگ باعث کاهش فشار خون و وزن بدن در موش های C57BL / 6J ob / ob [ 54 ، 55 ] و C57BL / Ks db / db در موش ها شد . عصاره برگ جینسنگ نیز این خاصیت ضد دیابتی را داشت . عصاره برگ و ریشه جینسنگ باعث افزایش محتوای پایه و ترشح وابسته به گلوکز انسولین در خون شد .
مواد فعال و خواص قند خون برگ جینسنگ آمریکایی با کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) در موش های دیابتی ob / ob مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان داد که عصاره برگ جینسنگ آمریکایی میزان قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد . تست تحمل گلوکز داخل صفاقی نشان داد که عصاره برگ دفع گلوکز را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد . بنابراین ، عصاره برگ جینسنگ آمریکایی ، با عملکرد بالای جینسینوزید ، ممکن است یک جایگزین ارزان قیمت برای ریشه برای درمان دیابتی باشد . فعالیت ضد قند خون مشابهی در یک مطالعه در مورد جینسنوزیدهای کل برگ درخت جینسینگ چینی مشاهده شد.

 

اثر ضد چاقی گیاه جینسنگ

چاقی یک اختلال جدی پزشکی است که ممکن است باعث ایجاد بی شمار مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی ، فشار خون بالا و دیابت در بزرگسالان شود . عصاره برگ ، ریشه و برگ گیاه جینسنگ آمریکایی و چینی و همچنین جینسینوزیدهای کل برگ ساقه جینسینگ چینی فعالیت ضد چاقی در حیوانات داشتند و عصاره برگ جینسینگ آمریکایی به طور قابل توجهی وزن بدن را در موش های بزرگ ob / ob بزرگسالان کاهش می داد.

اثر ضد سرطان گیاه جاوا جینسینگ

اثر ضد سرطانی برگ جینسنگ یک عملکرد مهم دارویی است . اثرات ضد سرطانی عصاره برگ جینسینگ چینی پس از مصرف همزمان پلی ساکارید اسیدی از برگ جینسینگ چینی باعث افزایش اثرات درمانی و کاهش عوارض خونریزی ناشی از شیمی درمانی سیستمیک یا پرتودرمانی شد . پلی ساکارید اسیدی ممکن است یک عامل ایمونوتروپیک جدید و قوی برای بهبود ایمنی سلولی و یک داروی ضد سرطان برای معالجه بیماران سرطان ادراری باشد . عصاره برگ جینسینگ هندی ( Ashwagandha ) فعالیت ضد سرطان داشت. ساپونین ها از ساقه برگ جینسینگ Panax محافظت شده در برابر سیکلوفسفامید )یک ترکیب ضد سرطانی که معمولاً استفاده می شود( ناشی از سمیت جنسی و آپوپتوز در سلولهای مغز استخوان و لنفوسیتهای محیطی در موشهاست . بنابراین ، عصاره برگ جینسنگ می تواند منبع جدیدی برای داروهای ضد سرطان باشد .

کیتس و همکاران همچنین تأیید کرد که جینسنوزید Rh2 استخراج شده از برگ جینسنگ آمریکایی باعث سمیت سلولی در لوسمی کشت شده سلولهای THP-1 می شود . فلوسیتومتری جریان سلولهای آغشته به ایزوتیوسیانات V-fluorescein و propidium یدید آنکسین نشان داد که Rh2 از برگ جینسنگ به طور معنی داری آپوپتوز را در غلظت هایی که 50 ٪ از زنده ماندن سلول را مهار می کند ) 50LC ( افزایش داد . جینسنوزید ) Rh2( ممکن است ماده مؤثر برای فعالیت ضد سرطان در برگ جینسینگ باشد.

 

برگ گیاه جینسنگ

برگ جینسینگ مفید برای سیستم قلبی عروقی برگ جینسینگ و اثرات ضد چاقی جنسینگ و اثرات ضد سرطانی قوی جینسینگ فعالیت های آنتی اکسیدانی قوی جینسینگ و اثرات ضد دیورتیک

فعالیتهای آنتی اکسیدانی گیاه جینسنگ

عصاره های ریشه جینسنگ آمریکایی و توت دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند [ و عصاره برگ جینسنگ نیز وجود دارد . در موشهای صحرایی دیابتی شده ناشی از استرپتوزوتوسین ، تجویز خوراکی عصاره برگ جینسنگ وحشی (WGLE) به طور موثری موشهای صحرایی دیابتی پراکسیداسیون لیپید را سرکوب کرد . فعالیتهای آنتی اکسیدانی مشابهی در عصاره برگ جینسنگ کره و وحشی مشاهده شد .تأیید شد که عصاره های آب ، متانول و اتانول به صورت برگهای انجماد خشک جینسنگ وحشی فعالیتهای مهارکننده به سمت DPPH (2/2- دی فنیل- 2 -پیکریل هیدرازیل هیدرات( ، آنیون سوپر اکسید و رادیکال های هیدروکسیل به نمایش گذاشته اند .

در بین حلال های مختلفی که برای استخراج برگهای جینسینگ وحشی استفاده می شود ، اتانول بالاترین DPPH ، هیدروکسیل دفع رادیکال هیدروکسیل و فعالیت کلاتور یونی را به دست آورد . جای تعجب نیست که ساپونین استخراج شده از برگ درخت جینسینگ آمریکایی ) 0.25 – 1 میلی گرم در میلی لیتر( نیز خواص آنتی اکسیدانی موجود در کاردیومیوسیتهای موش کشت شده را نشان داد [ 5 ]. علاوه بر این ، Rb1 ، Rb2 و Rb3 استخراج شده از برگ ساقه برگ جینسنگ ، پتانسیلهای عمل سلولهای آسیب دیده رادیکال آزاد را بازیابی کردند .

 

اثر ضد خستگی دارو گیاهی جینسینگ

عصاره برگ جینسنگ چینی اثر ضد خستگی داشت . در موش های صحرایی ، ساپونین های خوراکی استخراج شده از جینسینگ چینی برگ ساقه به طور معنی داری طولانی مدت شنا را
طولانی کردند ، باعث افزایش اسید لاکتیک خون و کاهش گلیکوژن عضلانی فمورهای کبدی و رکتوس شدند . عصاره برگ جینسینگ همچنین سنتز پروتئین و بیان mRNA را در بافتهای کبدی و ماهیچه ای تسهیل می کند .

اثر ضد زخم گیاه جینسنگ

ریشه جینسنگ Panax در طب چینی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش استفاده می شود . تحقیقات نشان داد که بخش پلی ساکارید خام از برگ جینسنگ فعالیت ضد زخم قوی در برابر ضایعات حاد معده در موش ها نشان داد.

اثر ضد دیورتیک گیاه جینسینگ

ضد دیورز یکی دیگر از ویژگیهای دارویی جینسنوزید از برگ ساقه برگ جینسنگ بود . کل جنسوزیدها از برگ ساقه به حفظ آب و سدیم کمک کرده ، دفع + K را افزایش داده و نسبت سدیم + K / ادرار را در موشها کاهش می دهد.

اثرات ضد پیری گیاه جنسنگ آمریکایی

یک کارآزمایی بالینی نشان داد که Tongbu No.1 ، یک فرمول دارویی اختصاصی چینی کهحاوی برگ جینسینگ است ، باعث بهبود برخی علائم مربوط به پیری ، بهبود عملکردهای سیستم ایمنی و غدد درون ریز ، رادیکالهای آزاد گشاد شده و فلور روده تنظیم می شود.

اثر تمایز القایی گیاه جینسنگ آمریکایی

جینسنوزیدها از گیاه Panax جینسنگ برگ باعث ایجاد تمایز انواع سلولهای حاد لوسمی غیر مرفوسیتیک حاد در کشت اولیه شد. ساپونین ها و همچنین ترکیب ساپونین ها و روغن ، پاسخ ایمنی در موش ها را در برابر واکسیناسیون در برابر بیماری های پا و دهان (FMDV) به طور قابل توجهی تقویت کردند. همزمان با ساپونین ها ، آنتی ژن FMDV پاسخ IgG به طور قابل توجهی بالاتر از آنتی ژن FMDV به تنهایی استفاده می شود .


عوارض جانبی احتمالی مصرف گیاه جینسنگ

هم آزمایش های حیوانی و هم آزمایش های بالینی نشان داده اند که استفاده عادی از جینسنگ بی خطر است . جینسنگ آسیایی به عنوان یک گیاه معمولی بی خطر همراه با گل سرخ ، سیر ، جینکو ، نخل اره ، زگیل سنت و جانوران دریایی طبقه بندی می شود . جینسینگ ، از جمله ریشه جینسنگ و برگ ساقه ، ممکن است عوارض جانبی جزئی داشته باشد . یک بررسی منظم از عوارض جانبی جینسینگ نشان داد که تکثیر جینسنگ Panax به ندرت با عوارض جانبی یا تداخلات دارویی همراه است . عوارض جانبی در آزمایشات بالینی یا اثرات سمی در آزمایشات حیوانات به استفاده نادرست یا کیفیت پایین جینسینگ نسبت داده شده است .

اثرات حاد سمی احتمالی مصرف جینسینگ

سمیت جینسوزیدها از گیاه ساقه برگ جینسنگ در موش ها تعیین شد . هنگامی که به موش خوراکی به جینسینوزیدها داده شد ، هیچ مرگ و میر رخ نداد . یک گزارش دیگر نشان می دهد که مقادیر 50LD از کسری ساپونین خام و ساپونین برگهای جینسنگ به ترتیب 381 میلی گرم بر کیلوگرم و 299 میلی گرم بر کیلوگرم است .

اثرات سمی زیر حاد مصرف گیاه جینسنگ 

عصاره های برگ درخت جینسنگ بر تعداد گلبول های قرمز ، لکوسیت ها ، ترومبوسیت ها ، میزان هموگلوبین یا عملکرد کلیه در آزمایش های سمی زیر حاد در موشها تأثیر نمی گذارد . وزن بدن ، مصرف مواد غذایی و وزن کبد موش ها افزایش یافته است . در معاینه ناخالص و بررسی بافت شناسی ، مغز ، قلب ، ریه ها ، کبد ، طحال ، کلیه ها ، معده ، بیضه ها و تخمدان ها طبیعی بودند . این یافته ها نشان می دهد که برگ جینسنگ با کیفیت بالا و آماده سازی آن در استفاده عادی بی خطر است .


محدودیت های تحقیق  در مورد گیاه جینسینگ

(1) بیشتر مطالعات در مورد ترکیبات عصاره برگ جینسنگ کیفی بوده است . مطالعات کمی مورد نیاز خواهد بود .

(2) کنترل کیفیت آماده سازی برگ ساقه جینسنگ به اندازه کافی اطمینان حاصل نشده است .

(3) تعداد کمی از کارآزمایی بالینی تصادفی ، دو سو کور ، کنترل شده با دارونما بر روی عصاره برگ جینسنیگ موجود است . مطالعات آزمایشگاهی و بالینی بیشتر برای استفاده گسترده تر دارویی از برگ ساقه جینسنگ ضروری است .


نتیجه کلی تحقیقات علمی خواص  برگ گیاه جینسینگ

عصاره های ریشه جینسینگ و برگ ساقه فعالیت های دارویی چند جانبه مشابه ( مانند CNS و سیستم  قلبی عروقی ) دارند . از نظر هزینه و در دسترس بودن منبع ، برگ گیاه جینسنگ نسبت به ریشه آندارای مزایایی است . تحقیقات بیشتر استفاده گسترده تر از برگ جینسنگ را تسهیل می کند .

 


«برای دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر می توانید از طریق آی دی تلگرام panjnoosh_raf و یا تماس با شماره تلفن ۹۱۳۰۴۷۱۴-۰۲۱ اقدام نمایید

4 دیدگاه در “بررسی تخصصی خواص دارویی برگ گیاه جینسنگ

  1. علیرضا قاسمی گفت:

    سلام وقت بخیر
    ممنون بابت توضیحات و مقاله عالیتون.
    از این محصول برای فروش هم دارین؟ یا جایی رو میشناسین که بشه تهیه کرد؟

    1. صادق موحدی فرد گفت:

      سلام و درود
      انشالله به زودی فروش این محصول برای اولین بار در ایران توسط سایت پنج نوش آغاز می گردد.

  2. ناشناس گفت:

    میگویند برای فشارخون ضررداره

    1. admin گفت:

      بله درسته مبتلایان به فشار خون بالا باید با احتیاط مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.