بلاگ, سلامت

7 دارو گیاهی موجود در بازار برای درمان کبد چرب

دارو های گیاهی درمان کبد چرب

برخی از داروهای گیاهی موجود جهت درمان کبد چرب:

  • قرص لیورگل

قرص لیورگل حاوی عصاره گیاه خارمریم که در زبان انگلیسی به آن Milk Thistle گویند می باشد این گیاه یکی از موثرترین و مفیدترین گیاهان دارویی برای رفع بیماری های کبد چرب است. قدمت این گیاه دارویی در طب گیاه شناسی به بیش از 2000 سال می رسد. لیورگل در دو دوز 70 و 140 میلیگرم و در بسته بندی های مقوایی 30 عددی عرضه می شود و تولید شرکت گل دارو در ایران است، قرص های لیورگل گرد و با روکش زرد می باشند.

ماده اصلی در گیاه خار مریم که ترکیب اصلی لیورگل است و باعث حفاظت از کبد می شود سیلیمارین(Silymarin) نام دارد، این ماده به بازسازی سلول های کبد که بر اثر مصرف الکل و سموم آسیب دیده کمک می کند همچنین با تغییر در لایه بیرونی سلول های کبد از ورود سموم متعدد به داخل سلول ها جلوگیری می کند.

 

داروی گیاهی لیورگل

قرص لیورگل برای درمان کبد چرب

شرایط نگهداری:

در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود، نیازی به نگهداری در یخچال نمی باشد.

روش مصرف :

یک قرص 3 نوبت در روز(صبح، ظهر و شب) همراه با یک لیوان آب، بهترین زمان مصرف 1 ساعت قبل از غذا می باشد چنانچه با مصرف آن دچار مشکلات گوارش می شوید می توانید 1 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. طول درمان حداقل دو ماه می باشد.


  • دمنوش کبد چرب پنج نوش

(دمنوش 100درصد گیاهی آرتیشو عناب کاسنی)

 

دمنوش گیاهی آرتیشو (تونیک کبد)  مشتمل بر پنج دارو از سری دمنوش های صنایع تولیدی پنج نوش رفسنجان می باشد. این محصول به منظور سم زدایی و پاک سازی کبد از کلیه سموم تهیه گردیده است. گیاهان این دمنوش از موثر ترین گیاهان دارویی موجود در دنیا می باشند که به جهت پاکسازی کبد از سموم و درمان کبد چرب فرموله شده است.

گیاه آرتیشو علاوه بر کاهش سطوح چربی خون دارای خاصیت (hepato protective) است که از اکسیداسیون LPL  و پراکسیداسیون جلوگیری نموده و فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش می دهد ، از این رو نقش ارزنده ای در درمان کبد چرب دارد.

از دیگر گیاهان موجود در این دمنوش گیاه خارمریم است که از دیر باز اثر شناخته شده ای در محافظت سلولهای کبدی و احیا آن داشته است. نام دیگر این گیاه سیلیمارین (Silymarin) است که علاوه بر خصوصیات آنتی اکسیدانی آن دارای اثرات Anti Flammatory  یا ضد التهاب می باشد و همچنین از چسبیدن سموم و رادیکال های آزاد به سلول های کبد جلو گیری می کند. سیلیمارین طیف گسترده ای در درمان بیماری های کبد از جمله زردی ، سیروز و کبد چرب دارد.

جهت خرید این محصول به این کلیک نمایید

دمنوش گیاهی برای درمان کبد چرب

دمنوش گیاهی آرتیشو ، کاسنی و عناب بهترین روش درمان گیاهی کبد چرب

روش مصرف:

روزانه یک عدد دمنوش را در یک لیوان آب جوش قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد سپس میل کنید. جهت نتیجه گیری مطلوب بهتر است به مدت 2 ماه روزانه استفاده شود.


  • کپسول لیورسیل 240

در یک کارآزمایی بالینی که توسط پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با همکاری مراکز تحقیقاتی درمانی در داخل کشور انجام شد، کپسول لیورسیل گیاه سیلیمارین با دوز 600 میلی گرم در روز بر روی 110 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم به مدت چهار ماه تجویز شد که در نهایت پس از پایان مطالعه منجر به کاهش 30% قند خون ناشتا، 20% کلسترول و 30% تری گلیسیرید گشت.

در مطالعه بالینی دیگری که بر روی 60 بیمار مبتلا به آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل انجام گشت، سیلیمارین (ماده موثره لیورسیل) با دوز 600 میلی گرم در روز تجویز شده و به مدت شش ماه به طول انجامید. پس از پایان مطالعه میزان FBS (قند خون ناشتا)، قند خون روزانه، گلوکزاوریا، هموگلوبین گلیکوزیله و نیاز به انسولین به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

در یک کارآزمایی بالینی دیگر در افراد دارای مشکلات مزمن کبدی که ترکیبی از سیلیمارین دریافت نموده اند (به صورت 240 میلی گرم دو بار در روز) در مقایسه با پلاسبو کاهش قابل ملاحظه ای در سطح آنزیمهای کبدی گزارش شده است.

داروی گیاهی کپسول لیورسیل ۲۴۰

کپسول لیورسیل ۲۴۰ برای درمان کبد چرب

تداخل دارویی کپسول لیورسیل

در صورت مصرف همزمان این فرآورده با داروهای کاهنده قند خون یا انسولین مقدار مصرف این داروها بر اساس میزان قند خون تنظیم شود. سیلیمارین با داروهای مترونیدزول و یوهیمبین تداخل اثر داشته و توصیه می شود همزمان با آنها مصرف نشود.

مقدار و نحوه مصرف

روزی دو بار هر بار یک کپسول به همراه یک لیوان آب میل شود.


  • قطره خوراکی سیلیمارین

قطره خوراکی سیلیمارین گرفته شده از گیاه ماریتیغال است.  قطره سیلیمارین باعث کمک به بهبود هپاتیت A, B , C  و کمک به بهبود کبد چرب، سیروز کبدی و یرقان، کمک به بهبود سرطان، کمک به دفع سنگ صفرا و سو هاضمه میشود.

قطره خوراکی سیلیمارین  به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ، القا آپپتوز سلولی  در سلول های سرطانی و مهار چرخه تقسیم سلولی در این سلول ها سبب بهبود سرطان های مثانه، پروستات، پوست، سینه، ریه، صفرا، تخمدان و کولون می گردد.

داروی گیاهی سیلیمارین

قطره خوراکی سیلیمارین برای درمان کبد چرب

 

مقدار و نحوه مصرف قطره سیلیمارین

روزانه 4 مرتبه و هر بار حداقل 20 قطره در یک لیوان آب، چای یا قهوه (ولرم) و یا نوشیدنی حل کرده و ترجیحا نیم ساعت قبل از غذا میل شود.

 

موارد منع مصرف

افرادی که به گیاهان خانواده کاسنی حساسیت دارند از مصرف این فرآورده خودداری نمایند.

این فراورده صرفا مکمل بوده و جهت تشخیص درمان و یا پیشگیری از بیماری نمی‌باشد. در صورت بروز حساسیت و یا چنانچه هر داروی دیگری مصرف می‌کنید قبل از مصرف این فراورده با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.


  • کپسول پرولیو باریج

کپسول پرولیو باریج  با اثرات محافظت از کبد و کیسه صفرا به عنوان پیشگیری کننده و کمک درمان بیماری های کبد چرب و هپاتیت های ویروسی فرموله شده است. فرمولاسیون ویژه پرولیو باریج به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر بهره گیری از مواد موثره موجود در گیاه خار مریم،  از ترکیبات فعال گیاهانی همچون کنگر فرنگی ، زردچوبه و قاصدک هم استفاده شده تا اثرات درمانی این فرآورده بر روی کبد و کیسه صفرا را چندین برابر نماید.

 

کپسول پرولیو باریج

کپسول پرولیو باریج درمان کبد چرب

روش مصرف:

روزی ۱ – ۳ بار، هر بار یک کپسول یا طبق نظر پزشک میل شود.

موارد منع مصرف:

در افراد دارای حساسیت به ترکیبات فرآورده با احتیاط مصرف شود.


  • لیوروفیت

گروه سیلیمارین موجود در محصول اثرات آنتی اکسیدانی بسیار قوی در برابر رادیکالهای آزاد دارند و از عمل پراکسیداسیون دخیل در ضایعات کبدی ناشی از سموم ،مواد شیمیایی و نیز ویروسها پیشگیری می کند همچنین سیلیمارین مانع تشکیل عوامل التهاب میگردد که د درمان سیروز یا فیبروز کبدی مفید واقع می شود.

اثر بر باسازی کبد: سیلیمارین با افزایش فعالیت آنزیم RNA پلیمراز در هسته سلول باعث تحریک سنتز پروتئین های ریبوزومال می شود که این فعالیت آنزیمی(برخلاف اثر مهاری سایر سموم نظیر قارچهای سمی ) قدرت نوسازی سلولهای کبد را افزایش می دهد.

مواد موجود در عصاره زردچوبه دارای اثرات ضد سمیت کبدی و کاهنده چربی خون طی مکانیسم های ثاثیر بر روی انواع کیناز است و اثرات ضد التهابی خود را بر روی کبد و دیگر قسمتها از طریق مهار تشکیل عوامل التهابزا نشان میدهد.

اثرات آنتی اکسیدانی عصاره زردچوبه مربوط به کورکومین هاست مواد موجود رد عصاره کنگر فرنگی با دارا بودن اثر محرک بر روی مجاری صفراوی باعث اثرات صفرا آندی و کاهنده چربی خون شده که مجموعا این دو عصاره به اثر دارویی سیلیمارین کمک می نمایند.

قرص لیوروفیت

لیوروفیت برای درمان کبد چرب

روش مصرف:

بزرگسالان روزانه 3 بار، هر بار 1 عدد قرص همراه با یک لیوان آب میل گردد.

درکودکان فقط با مشورت پزشک مصرف گردد.

 

تداخل دارویی:

مصرف خار مریم ممکن است باعث افزایش اثر داروهای شیمی درمانی گردد.

همچنین این عصاره ممکن است باعث کاهش اثرات مترونیدازول ،دوکسوروبیسین، یوهیمبین، فنو تیازین ها یا بوتیروفنون ها ،فنتولامین و داروهای کاهش دهنده قند خون شود. بنابراین در صورت مصرف همزمان این دارو با داروهای فوق به منظور اثر بخشی آنها می بایست با پزشک مشورت شود.

 


آشنایی با گیاه خار مریم

خار مریم با نام انگلیسی Milk thistle و نام علمی Silybum marianum  از خانواده  Asteraceae، یک گیاه دارویی دوساله است که به طور خودرو در حاشیه های جاده های بیرون شهر، زمینهای بایر و محوطه خارجی زمینهای زراعی در اروپا و آسیا رشد میکند و در ایران نیز زیاد است . برگهای آن بزرگ و تخم مرغی شکل است که خاردار بوده و لبه های برگ دندانه دار میباشد جالب است بدانید که در اطراف رگبرگها، لکه های سفید رنگ وجود دارد. گلهای آن لوله ای شکل و بزرگ بوده که به رنگهای صورتی و ارغوانی رنگ دیده میشوند که در اردیبهشت و خرداد ماه شکوفا میشوند. ریشه آن ضخیم و ساقه آن ساده و بدون کرک و مقداری منشعب است. میوه آن براق و قهوه ای مایل به سیاه میباشد که بذرهای زرد رنگ داخل آن قرار دارد.

گیاه دارویی گیاه خار مریم

 

جهت خرید این محصول به فروشگاه ما مراجعه کنید.

نام های دیگر:

خارشیر , خار مریم , عکوب , حرشف بری , milk thistle, blessed milk thistle, Marian Thistle, Mary Thistle, Saint Mary’s Thistle, Mediterranean milk thistle, variegated thistle , Scotch thistl

گیاه خار مریم دارای ترکیبی به نام سیلی مارین است که در عصاره دانه (تخم) این گیاه وجود دارد و فرآورده های دارویی این گیاه در بازار به صورت قطره ،کپسول و قرص موجود می باشد. در پیشگیری از آسیب کبد محافظت کننده کبد در مقابل سموم، درمان ناراحتی های گوارشی و به عنوان آنتی اکسیدان کاربر دارد.

 

 


درمان کبد چرب چگونه است؟

درمان دارویی برای کبدچرب وجود ندارد اما با رعایت نکات زیر می‌توان آن را کنترل و درمان کرد:

  1.  کاهش وزن اضافه از طریق تغییر و اصلاح شیوه‌ی زندگی
  2.  در پیش گرفتن رژیم غذایی کم چرب، پرفیبر و کم شکر
  3.  ورزش منظم سه مرحله‌ی بالا به پیشگیری از دیابت نیز کمک می‌کند زیرا این سه مرحله به حفظ سطح کلوگز خون کمک می‌کند و توانایی متابولیسم شکر در بدن را افزایش می‌دهد. بعلاوه، بعضی از مکمل‌های گیاهی نیز به حفظ سطح قندخون و کاهش آسیب به سلول‌های کبدی کمک می‌کنند.

 


«برای دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر می توانید از طریق آی دی تلگرام panjnoosh_raf و یا تماس با شماره تلفن ۹۱۳۰۴۷۱۴-۰۲۱ اقدام نمایید

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.