بلاگ, سلامت

بیماری دیابت و روش های درمان آن

پنج نوش

دیابت یا بیماری قند  (Diabetes Mellitus) به قند خون بالای ۹۶ تا حدود ۱۱۲ میلی‌گرم در دسی لیتر گفته می‌شود. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. به همین جهت در این پست از بلاگ پنج نوش به بررسی و انواع این بیماری پرداخته و در پایان بهترین دارو های گیاهی را برای درمان بیماری دیابت خدمتتان معرفی میکنیم.

بیماری دیابت یا بیماری قند خون

دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتادر پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

مهم‌ترین علائم بیماری دیابت نوع یک

  • تکرر ادرار، که در آن، حجم ادرار زیاد می‌شود (پر ادراری)
  • خشکی دهان و تشنگی بیش از حد (پرنوشی)
  • پرخوری
  • احساس ناگهانی خستگی
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تاری دید، احساس سوزش و مورمور شدن در دست ها و پاها
  • تأخیر در التیام زخم‌ها و بریدگی‌ها

علل بروز بیماری دیابت نوع یک

  • استعداد ژنتیکی (ارثی)
  • اختلال‌ها و بیماری‌های سیستم ایمنی بدن
  • بعضی از ویروس‌ها
  • فشارهای عصبی یا استرس‌ها، عامل دیابت نیستند ولی روی کنترل قند خون تأئیرگذار هستند

بیماری دیابت نوع دو

در این دسته از مبتلایان، بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود. در این حالت، انسولین ترشح شده، تأثیری بر روی جذب قند ندارد، و یا ترشح آن، به میزان کافی صورت نمی‌گیرد. در افراد بالای ۴۰ سال، عواملی از قبیل اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی یا عدم فعّالیّت بدنی، سابقه فامیلی و ارثی، چربی و فشار خون، بالا مهم‌ترین علل بروز دیابت نوع ۲ هستند.

شیوع دیابت نوع دو، طی سال‌های اخیر، افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است، و بیش از نود درصد مبتلایان به دیابت، به این نوع از دیابت گرفتار هستند. از آنجا که در دیابت نوع ۲، افزایش میزان قند خون به آهستگی و به مرور زمان رخ می‌دهد، اغلب مبتلایان علامتی ندارند. شایع‌ترین علامت دیابت نوع ۲، بی علامتی است!

مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو

  • سن (بیش از 40 سال)
  • نژاد
  • سابقه خانوادگی در بستگان درجه یک
  • اضافه وزن و چاقی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول خون بالا تر از ۲۰۰
  • افزایش میزان تری گلیسیرید
  • سابقه نازائی، سقط‌های مکرر بدون علت
  • سابقه دیابت بارداری در حاملگی قبلی
  • سابقه تخمدان پلی کیستیک

بیماری دیابت در دوران حاملگی

حدود چهار درصد از کل بانوان، در طول زمان بارداری، موقتاً به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند، که از انواع دیابت ۱ و ۲ متفاوت است. این نوع دیابت، اغلب ظرف مدت کوتاهی پس از پایان دوره بارداری، از بین می‌رود.

معرفی غذاهای دشمن بیماری دیابت

  1. پزشکان معتقدند سیب  به علت داشتن کالری پایین و فیبر بالا جلوی گرسنگی را می گیردو کلسترول بد و قند خون را کاهش می دهد . آووکادو  هم غنی از اسیدهای چرب و غیر اشباع است که سبب کند شدن هضم و پیشگیری از افزایش قند خون بعد از صرف غذا می ‌شود.
  2. جو نیز میزان قند خون را بعد از صرف غذا حدود 70 درصد کاهش می دهد فیبرهای حلال جو  سبب جذب تدریجی قند خون می ‌شود.
  3. فیبر حلال تمامی سبزیجات نیز می‌ تواند قند خون بالا را مهار کند.
  4. قسمت‌ های کم چرب گوشت گاو هم موجب رساندن کافی پروتئین به بدن می ‌شود  و به افزایش متابولیسم کمک می‌ کند.
  5. انواع میوه‌ های گوشتی حاوی یک یا چند دانه به رنگ ‌های قرمز یابنفش موجود مانندانگور حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند. محققان می ‌گویند این دانه‌ های رنگی می ‌تواند سبب کاهش قند خون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن باشد.
  6. بروکلی غنی از کروم بوده که در درازمدت نقشی اساسی و مهم برای تنظیم قند خون دارد.
  7. هویج یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می ‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند.
  8. گوشت سینه مرغ در مقایسه با ران یا سایر قسمت‌ ها چربی کمتری دارد.
  9. برخی از محققان معتقدند خوردن یک عدد تخم ‌مرغ در روز کلسترول خون را بالا نمی ‌برد و ساعت ‌ها شما را سیر نگه می‌ دارد.
  10. یکی از دلایل فوت مبتلایان به دیابت ابتلا به ناراحتی ‌های قلبی – عروقی است. مصرف یک یا دو بار ماهی در هفته می ‌تواند این احتمال را حداقل 40 درصد کاهش دهد.
  11. از سوی دیگر اسیدهای چرب موجود در ماهی احتمال ابتلا به دیابت، مقاومت در برابر انسولین و التهاب را که از فاکتورهای اصلی ابتلا به ناراحتی‌ های قلبی – عروقی است کاهش می ‌دهد.
  12. دانه‌ های کتان نیزغنی از پروتئین، فیبر، چربی ‌های خوب و منیزیم است.
  13. این مواد قند خون را تنظیم کرده و به سلول‌ ها در جذب انسولین کمک می ‌کنند.
  14. شیر و ماست هم غنی از پروتئین و کلسیم است و می ‌تواند به کاهش وزن کمک کند..
  15. از سوی دیگر این مواد مقاومت در برابر انسولین را از بین می ‌برند.
  16. گردو هم دارای  مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده  و غنی از چربی‌ های غیر اشباع است که برای سلامت مفید ند .
  17. روغن زیتون و برگ زیتون هم دارای  ترکیبات ضد التهابی و قوی است  و سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را کاهش می ‌دهد ..
  18. روغن زیتون همچنین کند کننده ی هضم غذا است و باعث وارد شدن تدریجی قند به خون می شود.
  19. تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف کره ی بادام زمینی می ‌تواند اشتها را کور کرده و سبب سیری بیشتر فرد در مقایسه با زمانی شود که مواد قندی کم فیبر مصرف می ‌کند.

10 روش خانگی جهت کنترل قند خون

1- کنترل دیابت با دارچین

دارچین (Cinnamon) تبدیل گلوکز به چربی را افزایش داده و دسترسی های چربی را به انسولین سهولت می بخشد. علاوه بر این، دارچین سبب عدم ایجاد رادیکال های آزاد خطرناک می شود و برای درمان دیابت بسیار مؤثر است. دارچین در غشای سلولی همانند انسولین عمل میکند، در نتیجه نیاز شما به انسولین را فورا پایین می آورد.

2- کنترل قند خون با آلوئه ورا

آلوئه ورا (Aloe Vera) گیاه فوق العاده شفا بخش است! شیره خشک شده و ژل آلوئه ورا که از برگش بیرون می آید سبب کاهش میزان گلوکز خون و درمان دیابت می شود.

3- کنترل دیابت با برگ درخت زیتون

برگ زیتون (Olive Tree Leaf) یکی از موثر ترین مواد جهت کنترل و کاهش قند خون می باشد. برگ زیتون خواص فوق العاده دیگری نیز دارد که در قسمت های دیگر به آن اشاره شده است.

4- کنترل دیابت با سیر

سیر (Garlic) بهترین درمان برای کاهش مستقیم قند خون، بازسازی سلول های لوزالمعده و تحرک آن برای تولید انسولین به حساب می آید.

5- کنترل دیابت با شنبلیله

شنبلیله (Fenugreek) یکی از معمول ترین مواد برای کنترل دیابت است، مقاومت هورمون انسولین در بدن را کاهش داده و میزان قند خون را کنترل می کند. فقط کافی است دانه های شنبلیله را یک شب کامل در آب بخیسانید و فردا آب آنرا بخورید و دانه ها را بجوید.

6- تنظیم قند خون با ریحان

ریحان (Basil) ترشح انسولین را آسان تر کرده و لوزالمعده و کبد را تقویت میکند. خوردن ریحان سبب می شود تا قند خون شما کاهش بیابد. پس اگر راهی برای کنترل دیابت جست و جو می کنید، ریحان را انتخاب کنید.

7- کنترل دیابت با روغن زیتون

روغن زیتون (Olive Oil) باعث درمان بیماری های: تصلب شرایین، کلسترول زیاد و دیابت می شود. طی تحقیقات انجام شده، روغن زیتون سبب کاهش تریگلیسیرید شده و در نتیجه قند خون را کاهش می دهد. قبل از خواب 1/4 فنجان روغن زیتون بخورید.

اگر استفاده از لسیتین را ترجیح می دهید، یک قاشق غذاخوری از لسیتین را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید بعد بخورید. به خاطر داشته باشید که یک فنجان روغن زیتون دارای 2000 کالری است. فقط به دلیل اینکه سالم و مفید است، به این معنا نیست که کالری آنرا نادیده بگیریم!

8- مصرف انواع ویتامین ها

برای درمان دیابت می توانید از این نوع ویتامین که در میوه‌هایی همچون: پرتقال، نارنگی، لیمو و… وجود دارد، استفاده کنید. این ویتامین سبب می شود تا قند خون را در کمتر از یک ماه پایین بیاورید.

9- کنترل دیابت با سیاه دانه

برای کنترل دیابت، می توانید به مدت یک هفته میزان 6 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه (Fennel Flower) مصرف کنید. آنرا در 3 زمان مختلف از شبانه روز مصرف کنید. راهی دیگر این است که نصف فنجان سیاه دانه گرم شده را با نصف فنجان آب دانه شاهی یا دانه خردل یا یک چهارم فنجان آب انار را در یک مخلوط کن بریزید. فنجان شاه تره اضافه کنید و هر روز یک قاشق چای خوری از آنرا میل کنید

10- کنترل دیابت با آووکادو

برای درمان دیابت، یک دانه آووکادو (Avocado) برشته کنید. سپس آنرا به چند قسمت تقسیم کنید! آنرا در قابلمه آب جوش انداخته صبر کنید تا رنگ آب قهوه ای شود. پس از سرد شدن آنرا بنوشید. تا دیدن نتیجه 2 هفته فرصت دارید.


پنج نوش و درمان بیماری دیابت

دمنوش دیابت پنج نوش مشتمل بر داروهای گیاهی شناخته شده می باشد که با کاهش مقاومت سلول ها نسبت به انسولین و افزایش ترشح انسولین توسط سلول های بتا لوزالمعده در کنترل قند خون نقش مهمی دارد. ترکیبات این دمنوش شامل دارچین ، شنبلیله و برگ زیتون می باشد که با فرمولاسیون دقیق و انجام تحقیقات فراوان تیم پزشکی پنج نوش با افتخار این دمنوش را یکی از موثر ترین داروهای گیاهی در زمینه کاهش و درمان قند خون معرفی می کند.

پنج نوش ، هدیه ای از طبیعت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.